Pagina's

DIY | Bruisbloemen


Afgelopen week ben ik een middagje bezig geweest met het maken van bruisballen (In mijn geval bruisbloemen). Ik moet zeggen, het is makkelijker dan ik had verwacht! Je moet alleen wel de juiste samenstelling van ingrediënten gebruiken, anders gaat het mis. Na een beetje geëxperimenteerd te hebben, heb ik de goede combinatie gevonden voor een potje vol met heerlijk ruikende bruisbloemetjes. Helaas hebben we bij mij thuis geen bad....  Maar ik wilde ze natuurlijk wel even testen! Dus heb ik ze gebruikt in een voetenbadje. Een voetenbadje vullen met lekker warm water, de bruisbloem er in, een tijdschriftje er bij en genieten maar! Het water rook echt heerlijk fris door de etherische olie van citroen die ik er voor gebruikt had, en mijn voeten dus naderhand ook! haha. En behalve dat ze lekker ruiken, zien ze er ook nog eens hartstikke cute uit! 




Benodigdheden: 
-Ongeveer 1,5 tl etherische olie. Ik gebruikte ongeveer 1 tl citroen en een halve tl mandarijn, maar je kunt het natuurlijk helemaal zelf samenstellen met welke geur(en) je lekker vindt.
- 2 tl kurkuma, ook dit kun je zelf bepalen, ik gebruik dit namelijk als kleurstof. Hoe meer je er van in doet, hoe geler ze worden. Waar je wel rekening mee moet houden is dat als je er heel veel kurkuma bij doet, de kans groot is dat de bruistabletten er naar gaan ruiken. 
-200 gram baking soda (natriumbicarbonaat/zuiveringszout) 
-100 gram citroenzuur
-1 tl gesmolten kokosolie.
-water
-Een bak, een keukenweegschaal, een verstuiver en vormpjes. 
Instructies:
-Doe de baking soda en citroenzuur in een grote bak, en roer het goed door met een vork.
-Roer de kokosolie erdoor.
-Verspreid nu heel goed de etherische olie erover en roer het nogmaals goed door! Als je ziet dat het door de olie op sommige plekken al wat gaat bruisen, roer dan extra goed op die plekken. 
-Roer beetje bij beetje de kurkuma erdoor. 
-Verstuif nu steeds een beetje water over het mengsel en kneed het dan goed door. Blijf dit doen tot het lijkt op een zanderig mengsel dat onder druk samen klontert. (Je kunt een soort testje doen door een beetje in je hand te doen en dat samen te knijpen, laat het in de bak vallen. Als het heel blijft is het goed, valt het uit elkaar, verstuif er dan nog wat water over.)
-Als het mengsel helemaal goed is, kneed in je hand een bal bij elkaar en druk dat vervolgens stevig in een vormpje. Doe dit tot de vormpjes helemaal vol zitten.
-Laat ze nu ongeveer een halfuurtje staan, haal ze er dan voorzichtig uit. 
Tip: Gebruik een siliconen vorm, je kunt de bruistabletten daar makkelijk uit drukken.  
Je kunt ze nu bijvoorbeeld in een leuke pot bewaren, staat echt super leuk in de badkamer!
- Het is ook heel erg leuk als bijvoorbeeld een verjaardagscadeau! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten